Ga naar hoofdinhoud
Indoor augmented reality
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Indoor augmented reality

Heb je vragen?

Indoor augmented reality

Assetmanagement van bouwkundige en installatietechnische onderdelen in gebouwen is vaak een tijdrovend proces. Hoeveel efficiënter zou het zijn om, via een eenvoudige positiebepaling, digitaal en op locatie real-life data weer te geven? En wat voor mogelijkheden biedt een dergelijke innovatieve techniek nog meer?

Insider Navigation

Indoor Navigation is, samen met onze partner Insider Navigation, ontwikkeld om de gebruiker tot op de centimeter nauwkeurig naar de juiste locatie te leiden zonder gebruik te maken van GPS, WiFi of extra hardware. Op deze manier worden locaties interactief gemaakt, iets wat vooral voor assetmanagement een ontzettend interessante ontwikkeling is.

Indoor Positioning System (IPS)

Het systeem waar Indoor Navigation op gefundeerd is, is het Indoor Positioning System (IPS). Hierbij worden markers op de vloer (een soort QR-codes) gekoppeld aan digitale informatie en met een precieze nauwkeurigheid op de juiste objecten en locaties gepresenteerd. Door enkel naar het object te kijken met een tablet of mobiel verschijnt een pop-up, waarin real-time relevante informatie over die specifieke asset zichtbaar wordt. Zo wordt in één oogopslag duidelijk waar de asset aan moet voldoen. Wijzigingen worden direct op alle gerelateerde plaatsen doorgevoerd. De informatie blijft dus altijd en overal actueel.

Legio toepassingen

Naast dit voorbeeld zijn er legio andere mogelijkheden te zien waarbij dit systeem een daadwerkelijke meerwaarde biedt. Denk hierbij aan de navigatie van winkelend publiek in winkelcentra, waarbij tevens productaanbiedingen op het scherm verschijnen. Of het implementeren van IPS in bouwmarkten, waardoor voor de consument duidelijk wordt waar alle producten te vinden zijn. Maar ook in de educatieve sector zijn tal van kansen te zien. Door de combinatie van een praktische- (het vinden van een lokaal) met een educatieve toepassing (hoe werkt Augmented Reality), biedt het systeem een concrete toevoeging. De mogelijkheden zijn eindeloos, iets wat Indoor Navigation uniek maakt.

Augmented Assisted Assetmanagement (A3M)

Een gebouw met duizenden assets is een heel karwei om te beheren. Hoe handig zou het zijn om direct naar elke asset geleid te worden zonder gebruik te maken van al het papierwerk? Het Augmented Assisted Asset Management Systeem (A3m) zorgt ervoor dat dit realiteit wordt. Assets kunnen sneller, accurater en efficiënter gecheckt worden, zonder enige voorkennis van de locatie te hebben. Middels A3m wordt het mogelijk om objecten te controleren op kwaliteit en kunnen defecten direct doorgevoerd worden in het eigen kwaliteitsbeheersysteem door een live koppeling. Nu beschikbaar: de asset management tool van de toekomst. 

Augmented Assistant (AA) op vliegvelden

Als reiziger nooit meer de weg kwijtraken op een vliegveld? Het wordt mogelijk middels Indoor Navigation! Door een real-time verbinding met het datasysteem, waarin de actuele vliegtijden en gate-wijzigingen te vinden zijn, wordt de reiziger vakkundig door het vliegveld genavigeerd. Ondertussen worden er op deze route gepersonaliseerde aanbiedingen zichtbaar middels Augmented Reality. Wachten op een vliegtuig is nog nooit zo leuk geweest.

Augmented Assistant (AA) in retail

Ben je in de supermarkt of in de bouwmarkt op zoek naar dat ene product en word je niet direct door een medewerker geholpen? Indoor Navigation biedt de mogelijkheid om ook zonder persoonlijke ondersteuning snel en doeltreffend het juiste product te vinden. De consument wordt altijd tot op de centimeter nauwkeurig naar het specifieke product geleid, welke door middel van Augmented Reality op de iPad zichtbaar wordt. Dat is nog niet alles; tijdens de route worden ook aanbiedingen, alternatieve keuzes en tips tevoorschijn komen. De Augmented Assistant: een vergroting van de winkel-experience.

Augmented Reality (AA) in ziekenhuis

Ziekenhuizen worden groter en complexer. De Augmented Assistant wijst de bezoeker van het ziekenhuis in deze complexiteit de weg. Niet alleen de route wordt getoond, de bezoeker ontvangt ook live-informatie. Denk hierbij aan het afspraakformulier, het patiëntendossier en het eventuele uitlopen van een voorafgaande afspraak van de arts. Deze Augmented Assistant creëert zo een positief gevoel voor de bezoeker. Men wordt namelijk effectiever, beter en sneller geholpen. Doordat er op de route 3D modellen (bijvoorbeeld een MRI-scanner) en interactieve content (denk aan een virtuele clown) zichtbaar zijn, draagt dit bij aan een positief bezoek aan het ziekenhuis. De Augmented Assistant: de persoonlijke hulp in lastige tijden.

Bekijk ook de andere diensten over Virtual Engineering

Meer weten over Indoor augmented reality?

Neem contact met ons op.

Deze website maakt gebruik van cookies

Selecteer welke cookies je wilt accepteren

Meer informatie