Het Stephensonviaduct in Leeuwarden is 'theoretisch houdbaar' tot 2043. Gezien de huidige constructieve staat is de kans groot dat het viaduct langer mee kan. Maar hoe toon je dit aan? De gemeente Leeuwarden en Antea Group ontwikkelden het 'Smart Bridge'-concept. Dankzij sensoren, data-analyse en algoritmes voorspelt het viaduct zelf z'n restlevensduur.

Einde levensduur in zicht

Het Stephensonviaduct is een belangrijke schakel in de Leeuwarder rondweg. Het viaduct is, zoals zoveel kunstwerken in Nederland, in de jaren zestig gebouwd. Dit betekent dat het einde van de levensduur dichterbij komt. Volgens verificatieberekeningen kan het viaduct mee tot 2043. De kosten voor de vervanging worden geraamd op zo'n tien miljoen euro.

Van binnenstedelijke viaducten weten we dat de praktijk niet altijd de wetten van de theorie volgt. Erik Deuring (adviesgroepmanager Asset Management): "Deze kunstwerken hebben vaak minder belasting te verduren gekregen dan waarop ze gedimensioneerd zijn. Dit maakt het aannemelijk dat het Stephensonviaduct sterk genoeg is om tot na 2043 te gebruiken." Inspectieresultaten en beheergegevens lijken dit te onderstrepen. Die 'verborgen sterkte' biedt perspectief: uitstel van vervanging betekent een besparing van miljoenen euro's.

 

Lees de rest van het artikel