Boston Dynamics-robot Spot is een van de bekendste robots ter wereld. De vierbenige, ‘hondachtige’ robot is sinds september 2020 in Europa te koop voor een instapprijs van zo’n 70.000 euro. Daarvoor belooft Boston Dynamics een vrijwel autonome alleskunner en een platform voor allerlei slimme sensoren en camera's. Een jaar later maken we de balans op; wat voor robot is Spot en waar wordt hij nu echt voor gebruikt? En belangrijker: maakt de robot de beloften waar?

Tweakers heeft dit gevraagd aan Antea Group, machinefabrikant Tembo, de Nederlandse Politie en Boston Dynamics-oprichter Marc Raibert, met wie Tweakers onlangs in gesprek ging. Lees het gratis artikel op de website van Tweakers.

Inspecties lastig te betreden plekken

De bedrijven met wie Tweakers meeloopt, zijn machinefabrikant Tembo uit Kampen en ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. Zij hebben Spot in 2020 en 2021 aangeschaft omdat ze in hem de ideale robot denken te hebben gevonden voor inspecties op de fabrieksvloer, op bouwplaatsen en bij lastig te betreden plekken, zoals onder bruggen en in de buurt van het spoor. 

Hoe wordt hij in de praktijk gebruikt?

Spot is sinds juni 2020 in Europa te koop. Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group kocht Spot met het doel om hem uiteindelijk zelfstandig inspecties te laten uitvoeren, onder meer onder bruggen, in tunnels en in de buurt van het spoor, vertelt Henk-Jan Schuurman, adviesgroepmanager SAVE, die zich bezighoudt met veiligheid en gezondheid bij het bureau. "Spot is ongelooflijk lenig, kan goed manoeuvreren en heeft geen last van gevaarzetting. Wij mensen zijn gevoelig voor allerlei stoffen; daar heeft Spot minder last van. Dat maakt hem heel praktisch inzetbaar", vertelt hij.

Antea Group zette Spot sinds hij in maart 2021 geleverd werd, in bij pilots bij verschillende klanten en rustte hem uit met een pan-tilt-zoomcamera van 360° en met een lidarscanner. "We hebben Spot vrij snel nadat we hem hadden, in april, ingezet bij een pilot voor ProRail. We hebben hem op een afgebakend rangeerterrein laten oefenen. Dat was een ervaring op zich; het was heel bijzonder om te zien hoe hij zich staande weet te houden op het ongelijke terrein."

Inmiddels wordt de robot ongeveer een keer per maand bij een klant ingezet, mét een menselijke operator aan de knoppen van de tabletcontroller. Zo deed hij een inspectie in een tunnel onder het Calandkanaal in de Rotterdamse Europoort, waar hij met een lidarscanner de hele 400m lange tunnel in kaart bracht. Volgens Schuurman is Spot ideaal voor dat soort omgevingen. Hij kan een payload dragen waarmee hij allerlei data kan vergaren, kan dit heel accuraat doen en kan op plekken komen waar mensen normaal gesproken niet kunnen komen.