De Julianabrug in Zaanstad verkeerde in een slechte technische staat. De brug was hierdoor niet meer geschikt voor zwaar verkeer. Daarnaast moest het kunstwerk geschikt gemaakt worden voor de toekomstige vaarwegklassering CEMT-V. Dit vormde voor de provincie Noord-Holland de aanleiding om de constructie te vervangen door een nieuwe architectonisch vormgegeven Julianabrug. De brug ligt op een unieke locatie, in een ruimte bocht van de Zaan met uitzicht op het werelderfgoed van de Zaanse Schans.

Uitdaging voor engineering

Antea Group is vanaf begin tot einde betrokken geweest bij de realisatie van de Julianabrug. Daarin was Antea Group verantwoordelijk voor de onderzoeksfase, programma van Eisen, voorontwerp, definitief ontwerp, bestek, aanbesteding en begeleiding van de uitvoering. De grootste uitdaging was om de visionaire vormgeving van de architect van Royal HaskoningDHV en de eisen van de beheerders te vertalen naar een realiseerbaar ontwerp. Dit vergde complex reken-, en tekenwerk. Vooral de opbouw van de V-vormige pijlers en het uit het zicht houden van het beweegbare deel van de brug was qua engineering een uitdaging.

'Aanwinst voor de omgeving'

In de zomer van 2009 werd bij Zaandijk de nieuwe Julianabrug geopend. De tweehonderd meter lange constructie bestaat uit twee afzonderlijke dekken, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor fietsers en voetgangers. Ter plaatse van de hoofddoorvaart is de brug beweegbaar. De brug is subtiel en zorgvuldig ingepast en scheert met een vloeiende lijn over het water. In plaats van opvallende boog- of tuiconstructies is gekozen voor sierlijke, slanke betonpijlers. Mede dankzij de technische oplossingen van Antea Group mag de brug zich wat betreft vormgeving en functionaliteit een aanwinst voor de omgeving noemen. Dit werd onderstreept door het toekennen van de Nationale Betonprijs (2009), de Europese ECSN Award (2010) en Routepluim Rijkswaterstaat (2011) aan dit project.