Snel, comfortabel en duurzaam met de trein de grens over. Binnen het Eurekarail-project wordt gewerkt aan een snelle treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik. De spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is hierin een belangrijke schakel. Dit kan natuurlijk niet zonder goede spoorinfra. In opdracht van Swietelsky hebben wij een groot gedeelte van het ontwerp van een nieuw spoortracé en twee nieuwe viaducten bij Heerlen en Landgraaf opgesteld. 

De trein heeft een enorme potentie als duurzaam alternatief voor de auto. Toch is het voor forenzen, toeristen en families nog altijd een toer om met de trein de grens over te gaan. Daar moet verandering in komen. Daarom werd in 2020 het Eurekarail-project in het leven geroepen om een snelle treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik mogelijk te maken. Hiervoor moeten het Nederlandse, Belgische en Duitse spoornetwerk beter op elkaar aansluiten. De spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is hierin een belangrijke stap.

Ontwerp spoorverdubbeling

Een klus die om de nodige ‘spoorse kennis’ vraagt. Zo zijn er allerlei factoren om rekening mee te houden. Denk aan de waterhuishouding en de samenstelling van de bodem – en die is in Zuid-Limburg wezenlijk anders dan in de rest van Nederland. Koen: ‘’Om tot een duurzaam ontwerp te komen hebben we al deze parameters onderzocht. De uitkomsten hebben we verwerkt in een 3D-ontwerp. Hiermee konden we alle betrokken instanties een goed beeld geven van het traject, de objecten die erin komen te liggen en de kansen en risico’s.’

Drainagesysteem spoor

Belangrijk aandachtspunt in het spoorontwerp is de drainage. Te meer omdat er in de oude spoordijk in het verleden problemen waren met de waterafvoer. Bjorn: ‘’Regenwater hoopte zich op sommige plekken op. Omdat dit water niet weg kon, zorgde het ervoor dat zand onder het spoor vandaan spoelde. Dit resulteerde weer in stabiliteitsproblemen.’’ Onze specialisten ontwierpen daarom een heel nieuw drainagesysteem dat het water uit het talud afvangt en op een strategische plek in de bodem brengt.

Kunstwerken Heerlen en Landgraaf

De twee eyecatchers in dit project zijn de onderdoorgangen bij Kissel in Heerlen en de Spoorstraat in Landgraaf. Hiervoor ontwierpen we twee prefab-constructies die vanaf de bouwplaats naast het spoor ingeschoven konden worden. Voordeel van deze aanpak is dat het overlast voor de buurt en treinreizigers verkort. Maar ook een oplossing die om een minutieuze voorbereiding en afstemming vroeg. ‘’Het ontwerp moet natuurlijk tot op de centimeter kloppen. En tijdens het plaatsen van de constructies mag er niets misgaan.’’ 

Dat beide viaducten binnen een paar uur succesvol vanaf de bouwplek op hun definitieve plek zijn geschoven, was een mooie kroon op ons reken- en ontwerpwerk. En het leverde spectaculaire beelden op: bekijk de timelapse!