kodo sektani tu delft bruggen beheer

Over datum, of nog hartstikke houdbaar?

Artikel uit TAGM 2018

Over kanalen en grachten, rivieren en vaarten: er is geen land ter wereld dat zoveel beweegbare bruggen telt als Nederland. Zeker in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zijn er honderden gebouwd. Juist voor deze bruggen gaan de jaren tellen. Maar hoe bepaal je of een brug nog veilig en betrouwbaar genoeg is?

Businesslijnen:

Het is de uitdaging voor iedere brugbeheerder: je wilt een brug niet te vroeg afschrijven, maar zeker ook niet te laat. Om de levensduur van deze bruggen te bepalen zijn er daarom normen en rekenregels in het leven geroepen. Bijvoorbeeld om na te gaan of het bewegingswerk van een brug (tandwielen, stangen, assen en motoren) nog betrouwbaar en veilig is. Maar matchen die regels wel met de praktijk en zijn ze representatief voor elk type brug? 

Bijt de papieren tijger de praktijk?

Het komt steeds vaker voor dat op papier alle onderdelen van een bewegingswerk vervangen moeten worden, terwijl brugbeheerders ervaren dat een mechanisme nog uitstekend functioneert. Zou het kunnen zijn dat onze regels te streng zijn en dat veel bruggen sterker zijn dan we denken?

Kodo Sektani van Antea Group besloot een promotieonderzoek te doen naar het brugbewegingsmechanisme en de wetmatigheden die hiervoor gelden. Inmiddels bouwt hij aan een unieke proefopstelling in het lab van de TU Delft. Sektani: “Met welke krachten krijgt een bewegingswerk te maken, hoe werken alle onderdelen op elkaar in en wat betekent dit voor de levensduur? Uit de literatuur blijkt dat deze vragen nooit eerder experimenteel beantwoord zijn.” 

bruggen infra brugbeheer veiligheid betrouwbaarheid

Veiligheid bruggen beter in beeld

Het vier jaar durende onderzoek kan op de steun van vele partijen rekenen. Sektani: “De belangen zijn groot. Zeker gezien de enorme beheer- en onderhoudskosten die bruggen vragen. Mochten we inderdaad hard maken dat de huidige rekenregels de praktijk niet volgen, dan kunnen we op basis van mijn onderzoek nieuwe regels ontwikkelen. Deze brengen de veiligheid en betrouwbaarheid van bruggen beter in beeld en dit voorkomt onnodige renovaties en vervangingen.”

Het onderzoek sluit goed aan bij de ambitie van Antea Group om tot de top van Nederland te behoren op het gebied van beweegbare bruggen.

Lees ook het Volkskrant artikel: 
Geen veiligheidsrisico, wel achterstallig onderhoud bij beweegbare bruggen