Energietransitie circulaire economie duurzaam jeroen officier

Jeroen Officier: "Het gaat om keuzes maken"

Circulaire economie

1 juni 2018

Circulaire economie is actueel binnen alle afdelingen van Antea Group. Van bouw en aanbestedingen tot beleid en infra. Een aantal van onze circulaire pioniers dragen hun verhaal graag uit. In deze editie: Jeroen Officier, Projectmanager Gebiedsontwikkeling en Energietransitie.

Businesslijnen:
  • Stad & Klimaat

Naam: Jeroen Officier
Functie: Projectmanager Gebiedsontwikkeling en Energietransitie
Bij Antea Group sinds: februari 2015

“Wat is jouw ambitie en hoe wil je die waarmaken? Ga je besparen of ga je duurzaam opwekken? Ik leg alternatieven voor, laat zien aan welke knoppen je kunt draaien en welke gevolgen dat heeft.”

Wat levert duurzaam investeren op?

Als ingenieurs- en adviesbureau helpen we opdrachtgevers om stappen te zetten, verder te komen. Ik merk dat opdrachtgevers steeds vaker geld vrijmaken voor duurzame keuzes en circulaire alternatieven. Dat ze niet meer naar de letterlijke kosten en opbrengsten kijken, maar veel breder. Onze opdrachtgevers denken na over de maatschappelijke kosten en de maatschappelijke opbrengsten: wat levert deze investering ons op voor de toekomst?

Door vragen te stellen, komt het gesprek op gang. Wat is jouw ambitie en hoe denk je die waar te maken? Ga je energie besparen of ga je duurzaam opwekken? Ik leg alternatieven voor, laat zien aan welke knoppen je kunt draaien en welke gevolgen dat heeft. Want je kunt prima laten zien wat de ruimtelijke impact van de energietransitie is. Denk maar aan een veld vol zonnepanelen.

Door de bomen het bos zien

Het gaat om de keuzes die mensen moeten maken. Daar kunnen wij bij helpen. Er zijn zoveel ontwikkelingen gaande op het gebied van duurzaam en circulair ondernemen. Wij helpen om door de bomen het bos te zien. Daar hoef je geen idealist voor te zijn. Duurzaam gaat uiteindelijk om inzicht en bewustwording. En ja, ook om financiële keuzes, maar wel in een maatschappelijk perspectief.

"Wij helpen om door de bomen het bos te zien. Het gaat om de keuzes die mensen moeten maken. Want duurzaamheid gaat uiteindelijk om inzicht en bewustwording."

Het kennisniveau in de markt is nog volop in ontwikkeling. Zeker bij uitvoerende partijen.. Consumenten willen duurzame keuzes maken, maar als een degelijk advies ontbreekt, kiezen ze toch voor de veiligheid van een cv-ketel.

Ideologie commercieel inzetten

Ideologie geeft een drive, een reden om in actie te komen. Het is mooi als we die ideologie inzetten om een beweging op gang te brengen. Gewoon, vanuit ons dagelijkse werk. Dat we samen nadenken hoe we duurzaamheid kunnen vermarkten naar onze klanten toe. Waar liggen zij van wakker? En kunnen we hun vraagstukken circulair of duurzaam oplossen?

Als mijn kinderen vragen waar ik vrolijk van word in mijn werk, is mijn antwoord: "Als het lukt om de wereld een stukje mooier te maken, toekomstbestendiger." Dat heeft alles met bewustwording te maken. Hoe geef jij invulling aan je leven? Welke keuzes maak je als het gaat om verwarming, voedsel of afval.

Van monofunctioneel naar multifunctioneel

Ik denk dat er steeds meer energielandschappen gaan komen. Dat we vanuit een integrale gedachte nadenken over het opwekken van duurzame energie. Denk aan de combinatie van zon- en windenergie met toerisme, educatie, landbouw of wetenschap. Maar ook richting de toekomst, als het zonnepark technisch verouderd is. Het is belangrijk dat we een energielandschap nu op zo’n manier inrichten dat we straks de grond en de materialen kunnen hergebruiken.