Movares en Antea Group meten voor ProRail circa 30.000 kilometer kabel na met grondradar

Movares en Antea Group meten voor ProRail circa 30.000 kilometer kabel na met grondradar

10 september 2013

Spoorbeheerder ProRail gaat met grondradarapparatuur een derde van alle spoorkabels nameten en exacter in kaart brengen. Het helpt vertragingen voor reizigers en bij bouwprojecten voorkomen. Met hulp van ingenieursbureaus Antea Group en Movares samen met BAM Headline is daar een methode voor bedacht.

Tags:

Net als huishoudens en bedrijven, hebben ook spoorvervoerders en treinreizigers soms hinder van schade aan kabels en leidingen veroorzaakt door werkzaamheden. Het gaat bij ProRail om elektriciteitskabels, maar ook die voor communicatie tussen seinen, wissels en de verkeersleiding. Er zijn de afgelopen decennia zo veel kabels bij het spoor geplaatst, dat het risico op schade bij werkzaamheden is gegroeid. Door ze exacter in kaart te brengen, wordt dat tegengegaan.

ProRail verwacht over twee jaar het werk te hebben afgerond. Door strakke sturing en meer aandacht voor correcte kabelinformatie, wil ProRail samen met aannemers en ingenieursbureaus het beheer en bouw van ondergrondse infra verbeteren. 

Bron: ProRail