Wouter schreuder botlek brug rotterdam

Professional van de maand juni

Wouter Schreuder

21 juni 2018

Vernuft, vindingrijkheid, slimme oplossingen: dat kenmerkt de Professional van de maand. Iedere maand wordt één van onze professionals in de spotlights gezet. Om onze waardering uit te spreken én als extra motivatie voor het goede werk dat ze doen. Deze maand: Wouter Schreuder, adviseur adviesgroep Rail.

Businesslijnen:

Wat is je functie bij Antea Group?

Ik ben adviseur binnen onze adviesgroep Rail. Als adviseur Rail ben ik gespecialiseerd in Systems Engineering, contractvorming en contractbeheersing in de spoorsector. Ik doe daarom veel klussen voor ProRail en voor aannemers die opdrachten voor ProRail uitvoeren.

Hoe is het om ingenieur te zijn?

Ik ben er trots op om ingenieur te zijn. Het is een mooie klassieke titel die veel mensen wel kennen maar waarbij je alsnog moet uitleggen wat je dan doet. Het mooie van ingenieur zijn vind ik dat je bezig bent met openbare werken die vaak groot zijn en die iedereen kent. Geregeld zeggen dan bekenden “We zijn over je brug gereden!” of “Die tunnel van jou staat in de krant”. Zelf vind ik het leuke dat je heel anders naar infrastructuur, zoals spoor, stations, kunstwerken en wegen kijkt dan dat een gemiddelde gebruiker doet. Iedereen maakt gebruik van het werk van een ingenieur en vindt er wat van, maar er zijn er maar weinig die echt begrijpen hoe het werkt.

Aan welk project werk je nu en wat is er zo bijzonder aan?

Sinds 2016 werk ik voor A-Lanes A15 aan de Nieuwe Botlekbrug, de grootste hefbrug van Europa. De brug is door A-Lanes in opdracht van Rijkswaterstaat middels een DBFM-contract gemaakt en in 2015 opengesteld. In 2016 heeft ProRail aan A-Lanes gevraagd om de Havenspoorlijn over deze brug aan te leggen. De brug, welke volledig is ontworpen en gerealiseerd door A-Lanes A15, was al voorbereid op de komst van de Havenspoorlijn middels een ruimtereservering. Separaat heeft ProRail zelf het ontwerp van de Havenspoorlijn gemaakt en vervolgens aan A-Lanes A15 gevraagd om dit ontwerp te realiseren.

Middels Systems Engineering ben ik bezig om het ontwerp van ProRail volledig te integreren in de bestaande brug, zodat alle knelpunten tussen de brug en het spoor nu al in beeld komen en opgelost kunnen worden voordat er gestart wordt met de realisatie. Zo kunnen we bereiken dat de prestaties van de huidige brug niet verslechteren en de brug en het spoor de functionaliteiten gaan vervullen die de gebruikers (snelwegverkeer, scheepvaartverkeer, spoorverkeer en langzaamverkeer) nodig hebben.

"De eredivisie op het gebied van Systems Engineering"

Gezien de complexiteit van de techniek en de stakeholders noem ik het vaak de eredivisie op het gebied van Systems Engineering (SE) en dan is het leuk als men SE in het begin als een last ziet, maar dat langzaam aan het hele project toch in onze structuur aan het werken is. SE biedt het project een houvast en men kan er mee aantonen dat ze volledig en goed werk leveren.

Waarom is het zo leuk om bij Antea Group te werken?

Zonder Antea Group was ik niet op deze klus terecht gekomen. Ik ben 8 jaar geleden na mijn studie bij Antea Group begonnen met werken en waar we toen vooral lokale en regionale projecten deden, doen we steeds meer grote nationale of zelfs internationale projecten. De Nieuwe Botlekbrug is bijvoorbeeld een nationaal project van internationale omvang. Dit zijn aansprekende projecten waarmee we Nederland verbeteren en dat maakt het zo leuk om bij Antea Group te werken. Antea Group blijft zich ontwikkelen en daar kan ik zelf in mee groeien. Mijn projecten duren minimaal een jaar en aan het eind wordt iets zichtbaars opgeleverd, dit geeft mij een voldaan gevoel!