Ritsumasyl brug Provincie biobased

Bouw bio-based composiet fietsbrug in Ritsumasyl

Dag van de Ingenieur

Wij zijn enorm trots op onze ingenieurs! Zij zijn trots op hun projecten. Op deze Dag van de Ingenieur presenteren 5 van onze top-ingenieurs een project waar ze ontzettend trots op zijn. En waarom dit project één voor in de vitrinekast is. Martijn Liefers vertelt over zijn favoriete project: de bouw van de bio-based brug in Ritsumasyl.

Martijn Liefers Biobased composiet brug Ritsumasyl

Martijn Liefers, projectingenieur kunstwerken

Hoe is het om ingenieur te zijn?
Als ingenieur kom je in aanraking met verschillende interessante en uitdagende projecten. Zoals beweegbare en vaste bruggen, sluizencomplexen en ondergrondse metrostations. Elk project is uniek en brengt weer een geheel andere uitdaging. Afwisseling houdt je scherp, gemotiveerd en brengt voldoening. Het leven van een ingenieur is dus interessant, afwisselend, uitdagend, maar bovenal leuk.

Aan welk project werk je nu en wat is daar bijzonder aan?
De bestaande verkeersbrug over het Van Harinxmakanaal te Ritsumasyl wordt vervangen door een bio-based composiet fiets- en voetgangersbrug. Het volledige bio-based composiet brugdek op basis van vlas, waarvan 34 meter beweegbaar en 32 meter vast wordt, zal zoveel als mogelijk bestaan uit natuurlijke materialen. De brug zal daarmee de eerste van zijn soort zijn in een openbaar wegennetwerk. We werken ook samen met studenten van NHL Stenden en Windesheim, ten behoeve van kennisontwikkeling.

Waarom is het zo leuk om bij Antea Group te werken?
Na ongeveer 10 jaar als ontwerper gewerkt te hebben, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wist alleen nog niet precies welke richting ik het meest interessant en uitdagend vond. Antea Group heeft mij de kans geboden om deze richting zelf te bepalen en daarmee mijn eigen wereld te creëren. Hierdoor heb ik de kans gekregen en krijg ik nog steeds de kans om aan interessante en uitdagende projecten mee te werken.

Waarom zouden volgens jou jongeren een ingenieursstudie moeten gaan doen?
Wat is er nu leuker dan complexe technische uitdagingen aan te gaan, het werk vervolgens te realiseren en na een aantal jaren bij het gebruik ervan te kunnen zeggen: "Hier heb ik nog aan gewerkt"?

Ook net als Martijn werken in de civiele techniek?

Solliciteer op één van onze vacatures!

Ritsumasyl biobased fietsbrug composiet Provinsje Fryslân

Bio-based Fietsbrug Ritsumasyl - over het project

Over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl (Friesland) wordt een beweegbare fietsbrug van biologisch materiaal gebouwd. De brug vormt een belangrijke schakel in het fietsroutenetwerk tussen de dorpen aan weerszijden van het kanaal. Een dergelijke bio-based composiet brug in het openbare wegennet, is een primeur voor Nederland.

Draaibrug met beweegbaar dek

Onder leiding van Provincie Fryslân onderzocht een bouwteam de mogelijkheden voor bio-based composieten in de bruggenbouw. Dit leidde tot een ontwerp van een 66 meter lange draaibrug met een beweegbaar dek van 34 meter (22 meter overspanning en 12 meter contragewicht) en een vast dek van 32 meter. In plaats van traditioneel materiaal zoals beton of staal zullen de dekken voor 80% bestaan uit duurzaam materiaal zoals natuurlijk hars en vlas.

Bouwteam

Aan dit prachtige project waarin infrastructuur, circulaire economie, innovatie en kennisontwikkeling samenkomen, draagt Antea Group bij door de combinatie Reef Infra/Jansen Venneboer te assisteren in bouwteamverband met de naam DRIVE. In het bouwteam van dit innovatieve project zitten eveneens de provincie Fryslân, Witteveen+Bos, Spie, Sweco en producent Infra Composites B.V. In een ‘gouden schil’ rondom dit bouwteam zijn o.a. onderwijsinstellingen (Green PAC) vertegenwoordigd. De bouw start medio 2018, de brug is begin 2019 klaar.

> Ga naar DRIVE.FRL voor meer informatie