prorail bloemendaal rolstoelvriendelijk station lift

Vernieuwing Station Bloemendaal - Dag van de Ingenieur

Ingenieur Wouter Schreuder

Wij zijn enorm trots op onze ingenieurs! Zij zijn trots op hun projecten. Op deze Dag van de Ingenieur presenteren een aantal van onze top-ingenieurs een project waar ze ontzettend trots op zijn. En waarom dit project één voor in de vitrinekast is. Wouter Schreuder vertelt over de vernieuwing van het station in Bloemendaal.

Businesslijnen:
Tags:

wouter schreuder vernieuwing station bloemendaal ingenieur

Hoe is het om ingenieur te zijn?

Ik ben er trots op om ingenieur te zijn. Het is een traditioneel vak waar we in Nederland één van de beste ter wereld in zijn. Het mooie van dit vak is dat je altijd bezig bent om Nederland beter te maken. Iedereen kan gebruik maken van de infrastructuur die we ontwikkelen. Ik kan dan ook altijd uitgebreid vertellen over mijn werk, omdat iedereen het resultaat van mijn werk in het echt kan zien of gebruiken. Daardoor heeft iedereen er ook een mening er over, maar vrienden of familie hebben er vaak geen weet van wat er allemaal bij komt kijken om tot de bruggen of tunnels te komen die we bouwen.

Wij kijken heel anders naar infrastructuur dan dat een gemiddelde gebruiker doet. Iedereen maakt gebruik van het werk van een ingenieur, maar er zijn er maar weinig die echt weten wat we doen.

Wat is er bijzonder aan de vernieuwing van station Bloemendaal?

In 2030 dient het openbaar vervoer volgens Europese regelgeving zonder hulp van derden toegankelijk te zijn voor mensen met een functionele beperking (visueel, auditief, motorisch). ProRail heeft in 2012 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht gekregen om alle stations toegankelijk te maken. Deze opdracht bevat de laatste stations die nog niet toegankelijk zijn. De 9 stations die hierin toegankelijk gemaakt worden door het inpassen van liften, zitten in het project waar wij ProRail ondersteunen in het beheersen van het UAV-gc contract van ProRail met de aannemer K_Dekker en waarin ik de rol als Rail Systems Engineer vervul voor ProRail.

Het bijzondere aan dit project is dat ProRail een vrije ontwerpopgave heeft gegeven aan de aannemer. Tegelijkertijd zijn er vele verschillende stakeholders waarmee overeenstemming bereikt moet worden. Het is daardoor niet voor iedereen altijd mogelijk om het gewenste resultaat te bereiken, maar mijn taak is om uiteindelijk voor de reiziger de beste oplossing uit te werken binnen de ruimte die door het contract en de stakeholders wordt gegeven. Zolang je er samen een goed werk van wil maken, dan ontstaan de beste oplossingen!

Waarom is het zo leuk bij Antea Group?

Antea Group laat mij hele diverse opdrachten doen. De ene keer zit ik aan de kant van de opdrachtgever (zoals voor ProRail) en de andere keer zit ik aan tafel als Systems Engineer bij de aannemer. Ook werk ik in projecten met verschillende opdrachtgevers en opdrachtnemers waardoor ik veel verschillende ervaringen op doe, die ik in mijn werk weer kan gebruiken. Ik ben zo betrokken bij het hele ontwerp- en realisatieproces van projecten. Dit kan mijn inziens alleen bij een ingenieursbureau.

Ondertussen werk ik al 8 jaar voor Antea Group en ik heb met tot nu toe ieder jaar kunnen ontwikkelen. Projecten worden steeds groter en het werk wordt uitdagender. Antea Group maakt deze ontwikkeling mogelijk en is daarnaast een hele fijne en open organisatie. Vanaf mijn sollicitatiegesprek voelde ik mij er thuis. Het leuke aan Antea Group vind ik ook dat ze ambitieus zijn door vernieuwende dingen te doen, zoals bijvoorbeeld een pop-up store op Utrecht Centraal. 8 jaar geleden werkte Antea Group vooral voor regionale opdrachtgevers zoals gemeenten en provincies, tegenwoordig zijn de projecten landelijk en internationaal. Het bedrijf heeft duidelijke plannen hoe het zich wil ontwikkelen.

Waarom zouden jongeren een ingenieursstudie moeten doen?

Als je houdt van techniek en niet altijd binnen wilt zitten, als je houdt van het oplossen van vraagstukken en niet altijd hetzelfde wilt doen en als je wilt laten zien wat je kan, dan moet je ingenieur worden! Het is een prachtig vak waarin alle ontwerpen eerst binnen worden uitgewerkt en vervolgens zie je datgene wat je bedacht hebt achter je bureau buiten gebouwd worden tot indrukwekkende bouwwerken.

Het leukste is als je deze realisatie van dichtbij kan volgen zonder achter een hek op een afstand toe te moeten kijken. En ieder project is weer een vraagstuk op zich dat opgelost moet worden. Kortom: een ingenieur is een onzichtbare kracht met een zichtbaar resultaat voor iedereen!