Werken aan de Spoorzone Groningen:

Werken aan de Spoorzone Groningen:

Een paraplu aan complex railwerk

Het spoorgebied in de stad Groningen gaat de komende jaren flink op de schop. Op meerdere plekken werkt ProRail aan de sanering, uitbreiding en verbetering van het spoor en de spoorse voorzieningen. Een megaklus waarbij onder andere de railexperts van Antea Group hun meerwaarde laten zien.

Wie het spoorzoneproject in de volle breedte wil overzien, heeft een flinke plattegrond nodig. Van Groningen Centraal, Groningen Europapark tot aan het oostelijk industriegebied: over een lengte van drie kilometer staan meerdere ingrepen gepland. Onder meer de aanleg van een vierde spoor; de bouw van het nieuwe opstelterrein ‘De Vork’ tot en met een forse herinrichting van het stationsgebied.  

Spoortechniek

Al deze projecten vragen om know how van het bouwen op en rondom het spoor. Een specialisme waarin Antea Group zich meer dan thuis voelt. Kevin Jansen: “Zo zorgen we in meerdere faseringsstappen voor het ontwerp en de engineering van sporen, perrons en een opstelterrein. Ook voor het werk onder het maaiveld, zoals de aanleg van riolering- en hemelwaterafvoersystemen zijn onze experts aan zet. Je moet alles ondergronds goed regelen voordat je boven aan de slag kunt.”

Passen en meten

Grote uitdaging is om al die plannen in elkaar te passen. Dit vraagt om goede technische oplossingen én continue afstemming met projectpartners. Kevin: ‘Hoe voorkom je dat het leidingwerk de bovenleidingsportalen straks niet in de weg zit? Hoe maak je slim gebruik van drainagesystemen die al in de grond zitten? Hoe zorg je ervoor dat een nieuw tracé perfect aansluit op andere voorzieningen? Het ene plan heeft weer invloed op het andere. Je wilt niets aan het toeval overlaten.’ 

Overleggen en communiceren

Om alle plannen uit te voeren is niet alleen technische kennis nodig. Ook achter de schermen valt er van alles te regelen. Zo zijn er meer dan tien vergunningstrajecten nodig om de plannen überhaupt uit te kunnen voeren. En er zijn vele partijen op wie het werk impact heeft. ‘We overleggen en communiceren met omwonenden, ondernemers, reizigersorganisaties, waterschappen. Het is aan ons om in de voorbereiding alle plooien glad te strijken, zodat de uitvoering straks soepel verloopt’, vertelt omgevingsmanager Lotte Diephuis.

‘Ik wil álles weten’

Belangrijk deel van haar werk is om álle informatie boven water te halen over wat er in het project gebeurt. Uiteraard om op tijd de juiste vergunningen te krijgen. Maar ook om in het werk voor zo min mogelijk hinder te zorgen en belanghebbenden hierover zo goed mogelijk te informeren. Diephuis: ‘Ik wil álles weten: hoe wordt er gewerkt, hoe lang, met welke gereedschappen en materialen? Wat zijn de risico’s en hoe ga je die voorkomen? Ook zorgen en wensen van betrokken partijen willen we zo goed mogelijk vertalen in de projecten.

Of je nu aan de meer technische of juiste aan de ‘regelkant’ zit: Spoorzone Groningen zo’n project waarvoor je ooit ingenieur bent geworden, beamen Kevin en Lotte. ‘Je werkt samen met 70 topspecialisten uit het hele land om deze klus voor elkaar te krijgen. Dit zorgt voor een dynamisch project waarin je kunt laten zien wat je waard bent. Tegelijkertijd leer je ontzettend veel van elkaar. Gaaf om hier deel van uit te maken.’