Erik Deuring is adviesgroepmanager Asset Management en Kunstwerken bij ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. Daarnaast is hij ‘geestelijk vader’ van het Smart Bridge-concept: kunstwerken die hun eigen restlevensduur voorspellen. Een broodnodige innovatie. Erik: ‘de vervangingsopgave vraagt meer dan ooit om slimme oplossingen’.

‘Werken aan wegen en bruggen. Dat leek me als kleine jongen al prachtig. Dat ik een technische studie zou gaan volgen, lag dan ook in de lijn der verwachting. Het werd Civiele Techniek in Zwolle. Vervolgens studeerde ik af bij Antea Group (destijds Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud) en daar ben ik gebleven. Ik ben begonnen als Inspecteur Kunstwerken.’

Volop in ontwikkeling

‘Ik heb mezelf in zestien jaar prachtig kunnen ontwikkelen. Van projectleider en projectmanager naar adviesgroepmanager. En altijd met de focus op beheer en onderhoud. In die periode is het vakgebied enorm veranderd. Zo kwam er steeds meer aandacht voor het planmatig beheer van kunstwerken en infra. Dit was voor Antea Group aanleiding om een adviesgroep Asset Management op te richten. Ik mag daaraan leidinggeven. Sinds dit jaar ben ik ook manager van de adviesgroep Kunstwerken. ’

‘Die nieuwe adviesgroep Asset Management is er overigens niet voor niets. Als samenleving staan wij voor een enorme vervangingsopgave. In de decennia na de Tweede Wereldoorlog zijn ontzettend veel snelwegen, bruggen en sluizen aangelegd. Die komen nu aan het einde van hun levensduur. Technisch gezien, maar ook qua functionaliteit. Veel kunstwerken moeten vervangen of vernieuwd worden. Daar zit voor tientallen jaren werk in. Dit vergt een investeringen van vele miljarden euro’s.’

De vervangingsopgave vraagt meer dan ooit om slimme oplossingen.


Erik Deuring
Adviesgroepmanager Asset Management & Kunstwerken

Vergrijzende kunstwerken én specialisten

‘Niet alleen onze bruggen en viaducten vergrijzen; ook de mensen die de technische kennis hiervoor in huis hebben. Ontwerpers, constructeurs en inspecteurs: de hele sector verliest waardevolle kennis. Dit is misschien wel de grootste uitdaging: we moeten straks met minder mensen, méér doen. Dit vraagt om slimme samenwerking en slimme oplossingen. Bij Antea Group zetten we hier op verschillende manieren op in.’

‘Zo zien wij bij beheerders een groeiende vraag naar strategisch assetmanagement. Op welke ambities en risico’s willen wij sturen? Wat betekent dit voor ons areaal? Door als beleidsmakers, gebruikers én beheerders hierin samen keuzes te maken, kun je geld en capaciteit straks slimmer inzetten en beter prioriteren. Wij helpen om die strategische kaders neer te zetten én ze te vertalen naar concrete programma’s.’

Talking assets

‘Daarnaast speelt technologie een sleutelrol. Neem ons Smart Bridge-concept: een vorm van predictive maintenance. Dit concept passen we toe op het Stephensonviaduct (1963) in Leeuwarden. Volgens de theorie is dit viaduct houdbaar tot 2043. Maar we weten dat veel kunstwerken in de praktijk minder zwaar belast worden dan de belasting die is opgenomen in de normen.’  

‘Om dit te onderbouwen hebben we het viaduct uitgerust met tientallen sensoren. Deze meten 24/7 welk effect het verkeer heeft op de constructie. Die data verwerken en analyseren we met zelfgeprogrammeerde algoritmen. Vervolgens voorspelt het viaduct zelf z’n restlevensduur. Elk jaar dat het viaduct langer gehandhaafd kan worden, bespaart de gemeente aanzienlijke bedragen. Dit concept breiden we nu samen met de gemeente Haarlem uit naar beweegbare bruggen.’

Beeldherkenning, printbruggen én drones

‘Qua innovatie bevinden wij ons in een stroomversnelling. Zo openen we in januari de eerste 3D-geprinte brug in Steenwijk. Dit zorgt voor een sneller ontwerpproces en duurzamere oplossingen. Het gebruik van Augmented Reality, automatische beeldherkenning en inspectiedrones gaan ons eveneens helpen. Het is gaaf om te zien wat je met nieuwe technologie kunt doen. En ik hoop dat wij hiermee ook de jeugd in het hart kunnen raken. Want, naast nieuwe toepassingen blijft hun kennis hard nodig.’  

Download hier het hele interview uit het jaarboek van de GWW

Bekijk hier het hele GWW Jaarboek